Leerlingen Plusklas Houten leren Chinees

Onder leiding van docente Poppy Soen zeggen leerlingen van de Plusklas Houten ijverig de Chinese tonen, woorden en klanken na. Het Chinees is namelijk een toon- en klanktaal. Een andere toon in het Chinees geeft een andere betekenis aan een Chinees woord. Daardoor kan het verschil in toon en klank, verschil in betekenis tot gevolg hebben. Het Chinees in de cursus is het Mandarijnchinees, de officiële standaardtaal van de Volksrepubliek China.

Twee groepen
Twee groepen leerlingen van Plusklas Houten maken tot aan de zomervakantie kennis met de Chinese taal en cultuur. Per groep leren de leerlingen in vier lessen een aantal basiswoorden en praktische zinnen zodat zij na afloop in het Chinees kunnen tellen en elkaar kunnen begroeten. Ook de Chinese cultuur wordt niet vergeten en het schrijven van Chinese karakters. Zoals voor iedere vreemde taal geldt dat ook het leren van Chinees veel oefening en herhaling vereist. Een les duurt 1 uur en vindt plaats op woensdagochtend in OBS Klavertje Vier.
 
leerlingen Plusklas Houten2
 
Ieder kind bepaalt zijn eigen inzet
De eerste les volgen alle leerlingen de Chinese les. Daarna bepaalt ieder kind zelf of hij de komende drie lessen verder wil gaan.
Op de vraag in de tweede les wat zij vorige keer van de Chinese les vonden, zegt Steven: “Leuk maar soms wel moeilijk. De klanken zijn leuk maar het schrijven van karakters is wel moeilijk.” De andere kinderen uit de groep bevestigen dit; toch zijn zij gemotiveerd genoeg om door te gaan. Er was zelfs één meisje dat na afloop van de les nog verder ging oefenen met het schrijven van Chinese karakters – zo leuk vond zij de les.De Plusklas richt zich op leerlingen van 8 tot 12 jaar uit de midden- en bovenbouw van het basisonderwijs die extra-intelligent zijn en meer uitdaging zoeken. “Door het aanbieden van Chinese taal en cultuurlessen wil ik inspelen op de behoefte van deze kinderen om meer uitdaging te zoeken”, zegt Poppy.
 
Voor meer informatie kunt u contact opnemen via info@chinese4u.nl.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Comments are closed.