Chinese lessen voor Wijkse basisscholieren

De Chinese taal is de eerste wereldtaal. Verreweg de meeste mensen op aarde spreken deze taal en China behoort tot één van de grootste wereldeconomieën. Daarnaast is China een belangrijke handelspartner van Nederland. Steeds meer bedrijven gaan richting China. Naast de Engelse taal is Chinees dus heel belangrijk. Toch wordt hier vaak niet voor gekozen door onbekendheid met en de complexiteit van deze taal en cultuur. OBS ‘t Baken in Wijk bij Duurstede brengt hier verandering in.

‘Wij hebben bewust gekozen voor Chinees als tweede vreemde taal op onze school.’, aldus Gina Mimpen, directeur van OBS ‘t Baken. Naast Engels leren kinderen in de Explora groep, groep voor hoogbegaafde kinderen, Chinees. Chinese les helpt kinderen bij het leren denken. De taal doet een beroep op het creatief analytisch denken van kinderen door de complexiteit van de taal. ‘Dit maakt het uitermate geschikt voor Explora en kinderen vinden de les geweldig.’, aldus Gina.

OBS ‘t Baken werkt samen met sinologe Poppy Soen. Zij geeft les in Chinese taal en cultuur aan kinderen en volwassenen. Naast het aanleren van de taal, leren kinderen ook wat van de Chinese cultuur. Mevrouw Soen geeft één keer per week les op school en de kinderen moeten daarnaast elke dag even woordjes en Chinese karakters oefenen.

Voor de kinderen van Explora geeft het leren van Chinees een nieuwe dimensie in iets wat ze nog niet kennen en het aanleren van deze taal vraagt een grote mate van doorzettingsvermogen. P1010371Anders dan de normale lessen geven de Explora lessen ruimte voor deze extra uitdaging. Leren is weer leuk!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Comments are closed.